Stappenplan voor een uitvinder
Succesvol aan de slag als uitvinder. Het begint uiteraard met een goed idee, maar vervolgens zijn er een aantal logische stappen die je moet zetten om van jouw idee een succes te maken. Wij krijgen vaak vragen van uitvinders die met een mooi idee rondlopen maar niet weten welke vervolgstappen gezet moeten worden. Vandaar dat we het maar eens op een rijtje zetten.
1. Maak je idee concreet
Het hebben van een idee is maar een klein deel van het succes, Het is goed om een aantal vragen te beantwoorden voordat je het idee deelt met anderen. Deze antwoorden zul je moeten vinden, anders moet je gewoon nog even terug naar de tekentafel.
- Welk probleem wordt met jouw uitvinding opgelost?
- Wie gaat straks gebruik maken van jouw uitvinding? Wie is je doelgroep?
- Waarom zouden mensen in jouw product moeten geloven?
- Wat is de houdbaarheid van jouw uitvinding? Is het een hype product of voor de lange termijn?
- Welke materialen heb je nodig om het te maken?
- Hoeveel ga je er van verkopen?
- Wie of wat is concurrerend aan jouw product?
2. Onderzoek van de industrie en de concurrentie
Deze stap vergt vertrouwelijkheid. Je komt nu in contact met mensen die dezelfde interesse in het oplossen van problemen als jij. Dus vertel niet welk je idee hebt, zonder een getekende geheimhoudingsverklaring. Laat sowieso je product niet op een beurs zien als je het nog niet beschermd hebt.
Op basis van de antwoorden in de eerste stap, kun je weer een stap dieper: grondig onderzoek van markt en industrie. Maar waar te beginnen?
- (Vak)beurzen - Beurzen zijn een geweldige plek om nieuwe zakelijke contacten op te doen en wat concurrerende producten te bekijken en met producenten te spreken.
- Openbare databases - Als je jouw product intikt in Google zul je vast wel wat hits krijgen, maar dan weet je vaak nog niet of het ook al ergens is vastgelegd. Patent databases zijn openbaar te raadplegen en bevatten een schat aan informatie. Kijk eens in het Nederlandse octrooiregister, of in de Europese Databases van Espacenet of in de Amerikaanse octrooidatabase. Een paar waarschuwingen vooraf: het zijn enorm grote databases en de opbouw en tekstgebruik van de octrooien kan erg technisch en complex zijn.
- Branchevereniging websites - Ze hebben vaak nuttige statistieken, jaartrends, interessante blogs of contacten.
- Winkels - Ga naar winkels waar producten vergelijkbaar met de jouwe worden verkocht. Hoe liggen de producten van je concurrenten in de winkel? Hoe worden de producten verpakt? Welke prijzen wordt er voor gevraagd? Als jouw idee/product niet verkocht wordt in retail/ groothandel kun je uiteraard online winkels raadplegen.
3. Aan het rekenen! Maak een businessplan.
Hoe je het wendt of keert, een product ontwikkelen, beschermen en in de markt zetten kost heel veel geld. Het is verleidelijk om te denken dat jouw idee direct succesvol is en dat er grote geldstromen op gang komen. Helaas is de realiteit vaak anders.
Maak een heldere analyse hoeveel het kost om bijvoorbeeld prototypes van jouw product te laten maken. Wat kost een eerste productie serie; wat zijn de kosten voor octrooi- en merkbescherming; wat zijn de marketing- en saleskosten; maar ook de kosten voor contracten, (algemene) voorwaarden en administratie. En hoeveel wil je er zelf aan over houden? Dat moet je dan weer afzetten tegen welke opbrengsten je uit het verkopen van je producten verwacht. Wat moet er in ieder geval in jouw business plan staan?
- Wat jouw bedrijf / business / uitvinding doet
- Wat zijn de inkomsten en winsten
- Wat zijn de totale kosten
- Hoe lang duurt het om winst te maken
- Hoeveel geld heb je nodig; financier je dat zelf of heb je investeerders nodig?
- Maak tijdlijnen voor financiering, prototypes, productie, sales targets en levering.
- Wie zijn uw businesspartners
- Marketing strategieën
- Bescherming van intellectuele eigendommen
In deze fase kan een beetje hulp geen kwaad. Er zijn tal van professionals die je hier mee kunnen helpen. Let er wel op dat je niet, zonder een geheimhoudingsverklaring, het achterste van je tong laat zien! Vertrouwen is goed maar controle is beter.
4. Voer je plan uit
Op dit punt, moet je bereid zijn om aan de slag te gaan. Voer je plannen zo goed mogelijk uit. Uiteraard loopt niet alles zoals gepland, ga hier praktisch mee om. Als je vastberaden en volhardend op je doel af gaat zul je het bereiken.
PatentProfs is er voor jou gedurende de hele lifecycle van het patent. Van eerste onderzoek tot het vinden van licentienemers op het patent.